Vanliga åkommor – Katt

Vanligt förekommande kattsjukdomar

Det är aldrig roligt när någon man tycker om blir sjuk. Som kattägare är det naturligtvis också förfärligt att se sitt djur råka illa ut. Självklart vill man att sin älskade katt ska ha ett så långt, lyckligt och friskt liv som möjligt. Men hur väl man än sköter om sitt djur så blir det förr eller senare sjuka, precis som vi människor blir. Skillnaden är att katten inte kan tala om själv när den mår dåligt. Därför är det viktigt att du som ägare är uppmärksam på förändrat beteende och eventuella sjukdomssymptom så att du har möjligt att hjälpa din katt och ge den behandling så snabbt som möjligt när något inte står rätt till. Här är nedan ser du en lista med vanliga åkommor kan drabba katter, vilka symptom du ska vara uppmärksam.

1. Kattpest
    Kattpest är åkomma som orsakas av parvoviruset. Ett smittsamt virus som öven kan drabba hundar. Viruset sprids vanligtvis genom avföring. Nu är katter betyligt renligare djur än hundar och skulle aldrig få för sig att äta bajs som hundar ibland gör. Risken för att de ska smittas är alltså mindre än för hundar. Men det gäller ändå att vara försiktigt och se till att rengöra kattlådan ordentligt och hålla de ytor där katten vistas rena. Har du bara en katt och ine tar emot andra katter på besök så är risken att ditt djur smittas väldigt lite, det är främst utekatter och katter som vistas på katthem som ligger i riskzonen. Vissa katter får inga sypmtom alls utan är bara smittbärare. Men det vanligaste är att smittade katter drabbas ofta av diarré, feber och kräkningar och i absolut värsta fall kan sjukdomen vara dödlig. För att skydda din katt bör du vaccinera den, särskilt om den får gå ute.
  2. Kattsnuva
    Kattsnuva är den vanligaste infektionssjukdomen hos katt. Symptomen på kattsnuva, eller kattinfluensa som sjukdomen också kallas, är feber, nysningar och rinnande ögon och nos. Kattsnuvan är inte lika allvarlig som kattpest, men den är tillräckligt besvärlig för att man råder kattägare att vaccinera sin katt mot sjukdomen. Normalt klarar katten sjukdomen, men en gammal katt eller en katt med nedsatt immunförsvar kan bli allvarligt sjuk.
  3. Öronskabb
    Om din katt kliar sig mycket och har håravfall kring öronen kan den ha skabb. Skabb är egentligen ett litet kvalster som lever på kattens blod och ofta sätter sig i öronen eftersom katten har många ytliga blodkärl där. Det finns effektiva läkemedel mot skabb, ofta en salva som du smörjer in i kattens öra.
  4. Förgiftning av olika slag
    Alla djur kan råka äta olämpliga saker är väldigt vanligt. Det är också att många saker som är helt ofarliga och rentav ätliga för oss människor är direkt skadliga för katter. Eftersom det föreligger än betydande risk att din katt någon gång får i sig något farligt är det bra att ha koll på olika förgiftningssymptom, hur det yttrar sig och vad du kan göra åt saken. Kräkningar och diarré är det vanligaste symptomen, men det är inte alltid så. Dessutom är katten i likhet med alla rovdjur väldigt mån om att inte visa sig svag och döljer gärna att den mår dåligt. Om du misstänker att din katt ätit något som är skadligt bör du kontakta en veterinär så snabbt som möjligt. Ta också gärna reda på vad katten fått i sig och hur mycket. Alkohol, rengöringsmedel, kemikalier är naturligtvis giftigt för katter precis om det är för oss människor (ja, alkohol är faktiskt ett gift). Men vissa saker som är harmlösa för oss människor kan vara dödligt för katter. Ett exempel är choklad som väldigt giftigt för katter och hundar. Har din katt ätit choklad måste du uppsöka veterinär omgående. Tecken på chokladförgiftning: hjärtklappning, hyperaktivitet, rastlöshet, kräkningar, buksmärtor, inkontinens, törst och skakningar. Även lök i alla former är giftigt och kan orsaka svåra skador på kattens organ. Andra saker man bör se upp med som är giftiga är läkemedel för människor (alvedon och ipren är särskilt giftiga men alla läkemedel kan vara farliga), vindruvor och russin, blommor (t.ex julblomma, hyacint och vinranka).
  5. Diarré och kräkningar
    De flesta katter drabbas av kräkningar ibland. De vanligaste orsaken är hårbollar som i regel är helt ofarliga, katten behöver helt enkelt kräkas upp päls som den slickat i sig. Särskilt vanligt på våreb när katten fäller mycket päls. Hårbollar kan dock leda till komplikationer, ibland fastnar hårbollar som katten inte lyckats få upp i tarmarna och leder till förstoppning och diarré. Du kan då behöva laxermedel, men kolla först vad din veterinär rekommenderar. I värsta fall, kan hårbollar leda till så allvarligt förstoppning att katten måste opereras. I de flesta fall är milda kräkningar och löse mage övergående och ofarligt. Men om det pågår under en längre tid bör du åka till veterinären.
  6. Parasiter
    Om din katt börjar gå ner i vikt trots att den äter mycket kan den ha mask. Mask är särskilt vanligt hos ute katter som gärna fångar och äter exempelvis råttor och fåglar som kan ha mask. Ett vanligt tycken på mask är att kattens blinkhinna (den vita hinnan mellan ögonlocken och ögat) är synlig. I de flesta fall är det möjligt att avmaska katten hemma själv med hjälp av receptfria avmaskningsmedel som du kan köpa på apoteket. Det kan dock vara en god idé att låta en veterinär undersöka katten för att ta reda pp vilken typ av parasit det rör sig om. Vissa maskar är svåra att bli av med.
  7. Njurfel
    Dålig njurfunktion är vanlig åkomma hos äldre katter, särskilt hos hankatter men djur av båda könen kan drabbas. Även förhållandevis unga katter kan drabbas av njurfel. Orsaken är ofta att katten äter för mycket proteinrik mat. Om man inte gör något åt saken kan njurfel leda till att katten blir mycket sjuk och rentav vara dödligt. Vanliga tecken på njurfel är att katten dricker ovanligt mycket och ofta och att den kissar mycket. Andra symptom är viktminskning och dålig andedräkt. Om du misstänker att din katt är drabbad bör du uppsöka veterinär. En njursjuk katt ska äta specialfoder som är mer skonsamt för njurtarna.

Är min katt sjuk?

Hur vet man då om katten är sjuk? Det bästa sättet är att vara uppmärksam. Om din katt börjar bete sig annorlunda – exempelvis om den äter och dricker mer eller mindre än vanligt, drar sig undan, är arg och stingslig, leker mindre, dålig i mage, kissar mindre/mer . Kort sagt : om din katt inte beter sig som den brukar bör du uppsöka en veterinär.