Vanliga åkommor – hund

Vanliga sjukdomar hos hund Vanliga sjukdomar hos hund

Som hundägare kan du de fram emot många fina stunder. Hunden är ett mycket speciellt djur i och med att har avlats och utvecklats för att leva med oss människor till skillnad från exempelvis tamkatten  som biologiskt sett ligger mycket närmare det vilda djuret. Det finns alltså en god anledning bakom talesättet människans bästa vän. Hundar blir emellertid sjuka ibland precis som oss människor. Om det händer vill du naturligtvis hjälpa din vän på bästa sätt. För att kunna ge så god vård som möjligt är det viktigt att sjukdomar upptäcks och behandlas så tidigt som möjligt. Här är några vanliga åkommor och symptom som du bör vara extra uppmärksam på.

1. Koccidios
    En parasitsjukdom som infektar hundens mage och tarmar och kan påverka cellerna i tarmsystemet. Parasiten påträffas ofta i stillastående vatten. Hundvalpar kan drabbas av parasiten om de föds i en utrymme som inte är ordentligt rengjort. Vanliga symptom är lös och blodig avföring och diarré vilket kan leda till allvarlig uttorkning. Det bästa sättet att hålla unga hundar friska är att se till att det är rent där de vistas. Din veterinär har effektiva mediciner som tar död på parasiten.
  2. Parvovirus
    Parvovirus är en ovanligt smittsam sjukdom som kan drabba hundar.  Sjukdomen sprids genom kontakt med avföring från smittade hundar. Vanliga symptom är blodig avföring, kräkningar och märkbart minskad aptit. Om din hund uppvisar något av dessa symptom bör du kontakta en veterinär så snart som möjligt. Sjukdomen behandlas med antibiotika. Det absolut bästa skyddet är emellertid att vaccinera hunden redan när den är valp. Om du skaffar en valp och hundmamman är vaccinerad får valpen ett visst skydd men det kan behöva kompletteras med ytterligare vaccinsprutor.
  3. Inälvsparasiter
    Inälvsparasiter är vanliga hos både hundar och katter och djur som vistas mycket ut drabbas i relgel förr eller senare. Rund- och hakmaskar tillhör de vanligaste inälvsparasiterna. Det är väldigt vanligt att valpar har någon av de här maskarna, därför bör du avmaska din hund regelbundet för att vara på den säkra sidan. Valpen får i regel parasiten från sin mamma via mjölken. Har du skaffat en valp kan det också vara klokt att avmaska den på en gång eller i varje fall besöka en veterinär som kan undersöka hunden och skriva ut avmaskningsmede
  4. Hjärtmask
    Hjärtmaskar är en parasit som precis som namnet antyder angriper hjärtat. Förhållandevis ovanligt men du bör ändå låta en veterinär lyssna på hjärtat och ta prover när du skaffar en ny hund för att vara på den säkra sidan. Går att behandla om det upptäcks i tid.
  5. Valpsjuka
    En allvarlig sjukdom som sprids av ovaccinerade hundar och vissa vilda djur. Ett vanligt symptom är viktminskning, vilket alltid är allvarligt när det gäller unga djur. Valpsjuka kan också leda till allvarliga nervskador och rent av vara dödligt om det inte behandlas. Andra vanliga symptom är snuva och rinnande nos, försämrad aptit. Gå till en veterinär omgående om du misstänker att din hun där drabbad. Dessvärre finns det i nuläget ingen behandling mot valpsjuka när djuret väl har smittats. Se därför till att vaccinera din hund så snabbt som möjligt om uppfödaren inte redan gjort det.
  6. Hypoglykemi
    Hypoglykemi eller lågt blodsocker drabbar hundar som äter för lite. Valpar drabbas lättare av  hypoglykemi efter som de växer och behöver mycket mat och dessutom bör äta regelbundet och ofta. Vanliga symptom är trötthet, apati och i allvarliga fall kramper och spasmer. Misstänker du att din hund är drabbad eller är riskzonen kan den behöva särskild mat med extra mycket näring under en tid. Vissa hundar får diabetes, vilket behandlas på samma sätt som diabetes hos människor alltså med insulin.
  7. Infektiös tracheobronchitis
    En förkylningsliknande sjukdom som kan drabba hundar i alla åldrar. Det är dock mer vanligt att valpar insjuknar. Torr, hackande och ihållande hosta är ett av det vanligaste symptomen. Behandlas med antibiotika. Du kan vaccinera din hund mot den här åkomma. Seriösa uppfödare brukar se till att vaccinera valpar mot sjukdomen men du bör säkerhets skull ta reda på om det är gjort.